وبلاگ زیتون

از زیتون بشنوید...

وبلاگ زیتون

از زیتون بشنوید...

فارسی وان یا غربی وان؟ مساله این است!


تازگی همه ما شاهد سر زبان افتادن نام شبکه ماهواره ای به نام فارسی وان هستیم . شاید هم شما یکی از بیننده های پر و پا قرص این شبکه باشید.من هم خواستم  برای خالی نبودن عریضه چند خطی از این شبکه بنویسم.

اول برای کسانی که با این اسم اشنایی ندارند یک توضیح کوتاهی بدهم که بدونن ماجرا چی هست.

فارسی وان نام شبکه ای ماهواره ایست که محتویات برنامه آن عمدتا سریال های دوبله شده و گاها موزیک می باشد.

حالا چیزی که فکر من رو مشغول کرده انتخاب نام این شبکه هست که برنامه های آن چه ارتباطی با فارسی زبان ها دارد؟ در نگاه اول شاید همه ما فکر کنیم که این یک شبکه ی سرگرم کننده با ماجاراهای دارام روزانه هست. ولی این سرگرمی ها تا چه حد به فرهنگ ما فارسی زبانان نزدیک است؟ با کمی تامل در ماجرای سریال های این شبکه به راحتی میتوانیم تناقض فرهنگی خود را با آنها پیدا کنیم. از قبیل به تصویر کشیدن روابط پنهانی زنان و مردان متاهل با مردان و زنان دیگر و فرهنگ و آداب و رسوم پوشش آنها و ...

ولی در پشت پرده این شبکه چیزی جز نشانه رفتن فرهنگ ما و وارد کردن فرهنگ غربی نیست!


نکته جالب اینجاست که چرا با وجود این همه تناقض این شبکه اینقدر توانسته در بین خانواده های ایرانی جای خود را باز کند.سوال بسیار خوبیست که مسئولین باید به فکر بیافتند که فرهنگ بیش از سی ساله ما این قدر در برابر یک شبکه تلویزیونی ضعیف بود.

به نظر من تنها کم کاری رسانه ملیست که این چند ماه اخیر واقعا حرفی برای گفتن ندارد.

دلیل دومی هم میتواند باشد , اینکه اصلا مردم ما تناقض بین این شبکه با فرهنگ خود نمیبینند و ماجرای سریال های آن را جدا از 

زندگی خود نمی دانند.


در هر صورت این میتواند یک زنگ خطر جدی برای مسئولین کشور باشد.


پینوشت: بعد از گذشت یک سال از راه اندازی فارسی وان تعداد دیش های ماهواره ای همسایه هامون دو برابر شده!!!!!

نظرات 5 + ارسال نظر
هاتف جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 12:33 ق.ظ http://agahinovin.com

؛فرهنگ بیش از سی ساله ما؛
تیکه جالبی بود این ...
یادمه وقتی میخواستن اسم شاهان ایرانی رو از کتاب تاریخ حذف کنن به این فکر کردم که نکنه ما ۳۰ سال پیش از تو زمین یهو ردیم بیرون و خبر نداریم ..
حالا دلیل این مشکل میدونی چیه ؟ این هستش که این ها دقیقا گفتن ایران بعد از انقلاب ایران بوده و قبل اون ... . وقتی تو این رسانه به اصطلاح ملی حرفی از فرهنگ بیش از ۶۰۰۰ سال من زده نشه واقعا احساس میکنم که ما از خودمون هیچی نداریم و باید تابع فرهنگی باشیم ...

فالگیر یکشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:32 ق.ظ http://www.falgir64.blogfa.com

سلام
پست جالبی بود.

من فکر می کنم نیمی از خانواده ها بعد از جریان انتخابات و برداشتن ذره ای از پشت پرده این دولت کریمه قید تلویزیون داخل رو به بهانه درست یا نادرست دروغ پردازی رها کردن و اصلا نمی خوان هم ببینن ساخته های توام با شعار داخلی رو!

بالاخره این تناقضات در حرفها و عمل در جامعه یه روزی رنگش و زنگش می باخت و به صدا در می اومد! خیلی ها با این تصور که ساخته های تلویزیونی وقتی با ظاهر اسلامی محتویات غیر اسلامی رو نشون میدن خب میگن بازم به همون خارجی ها که اگر 4 تا صحنه هم نشون میدن لا اقل دیگه شعار زیادی نمی دن هر چی که هست همینیه که دارن به ما نشون میدنه دیگه!

یه مهران مدیری داریم که می تونست اقلا مردم رو ساعتی از روز به کانال های داخلی بیاره که اونم با انگ ها و دردسرهایی که براش بعد از هر سریالی که می ساخت پیش میاوردن از دور خارجش کردن تا جومو... و یانگ... و.. تلویزیون رو قبضه کنه!

یه حقیقت تلخ دیگه اینکه خیلی از خانواده ها تمایل به دیدن ابتذال رو پز روشنفکری می دونن و بالا بردن جنبه بصری در دیدن صحنه های گاها .... غافل از اینکه ....
فرهنگ و نژادی غنی و اصیلی داشتیم که با ترکیباتی که در دوران تاریخ با حمله های عرب و ترک و مغول بر نژادمون تاثیر گذاشت و در 100 سال اخیر هم با خودبیگانگی که پادشاهان و این اواخر دوستان به ما هبه کردن کلا فرهنگ مون از طوری به طوری دیگر جهش، پرش ، چرخش و.... پیدا کرد!
تا پست بعدیت!

سمیرا سه‌شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:07 ق.ظ http://www.yek_aseman.persianblog.ir

سلام

ممنون که به یک آسمان ستاره سر زدین.
منتظر نفسهای مهربانتون هستم.[گل][بدرود]

ندا یکشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:32 ب.ظ http://manvanaghd.blogfa.com

سلام
من که انقدر این چند وقته دوستام راجع به روزگار شاهزاده و ویکتوریا حرف زدند یک لحظه توهم زدم شاید سیمای خودمون دارد اینها رو میگذارد ولی در کل به نظرم همونطور که گفتی گیر از تلویزیون است
وقتی بچه های ما تاریخ کره را بهتر از خود کره ای ها به لطف جومونگ و دوستان میشناسند وقتی پرستارهای ما این شغل را به خاطر چیزهایی که در پرستاران دیدند انتخاب میکنند وقتی هنوز بعد این همه سال نتونستیم یک فیلم درست و حسابی ایرانی چند فصلی بسازیم وقتی آخر سریالمون دلنوازان باشد تازه دو تا فیلم خوبمون هم در سکوت خبری کامل پخش و تمام بشه وقای صدا و سیمای ما عملا دوازده شب به بعد هیچی برای پخش ندارد و قبل از آن هم پر از برنامه های ضایع که رو آدم میکشند رو نصیحت میکنند دیگر چه توقعی داری؟
ببخشید زیاد حرف زدم دلم پر بود.

توت فرنگی سه‌شنبه 18 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 ب.ظ http://tootneveshte.blogsky.com/

سلام
ممنون که به توت فرنگی سر زدید...زیتون هم اسم جالبی زیتون پر از معنی...
در مورد فارسی وان چون تا حدی حوزه کاری منه فکر می کنم مشکل و ضعف داخلی این شبکه رو برای مردم ما جذاب کرده...صدا و سیمای ما تنوع نداره....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد